Key data
Onder regie van ARN heeft de keten in 2019 maarliefst 187 miljoen kilo aan materialen uit 197.650 auto’s verwerkt. Samen slaagden we erin om 98,4% van het gewicht nuttig toe te passen. De demontagebedrijven namen 24,0% voor hun rekening, de shredderbedrijven 60,3% en de Post Shredder Technology-fabriek 14,1%.
Bekijk onze prestatiesDe balans
van 2019
De recyclingbijdrage die autokopers betalen, is de basis waarop ARN haar activiteiten baseert. We hebben de opdracht om zo effectief mogelijk een 95% recyclingprestatie te behalen en continuïteit te garanderen. In 2019 hebben we dus weer verantwoorde keuzes gemaakt tussen financiën, ecologie (CO₂-footprint) en recyclingpercentage.
Bekijk de jaarcijfersSteeds
efficiënter
Hoe efficiënter de recyclingketen werkt, des te lager de recyclingbijdrage voor auto’s kan zijn. In 2019 daalde het bedrag met € 2,50 naar € 37,50. ARN werkt er bovendien aan dat de bijdrage vanaf 2021 ook moet worden afgedragen voor alle auto’s die via het ‘grijze’ circuit Nederland binnenkomen.
Check het laatste nieuwsUitgelicht
De aandrijfbatterij
Het is zover. In 2019 zijn alle voorwaarden gerealiseerd. Door nauw samen te werken kan de keten de aandrijfbatterijen van Hybride- en EV-modellen een tweede leven geven.
Lees het hele verhaalLang leve
ARN
ARN-aandeelhouder RAI Vereniging is bij monde van topman Olaf de Bruijn stellig: “Van alle auto’s die in Nederland verschrot worden, wordt meer dan 80% via ARN afgehandeld. Wij zijn helemaal compliant en in control. Er is geen markt in Europa die ons dat na doet. ARN is een voorbeeld van hoe het moet.”
Lees hier het hele verhaal